Medische fitness
Hulpmiddelen
Echografie

Etalagebenen (claudicatio intermittens)

Claudicatio intermittens, ook wel etalagebenen genoemd, is een veel voorkomende vaataandoening, die veroorzaakt wordt door slagaderverkalking.
Ongeveer 1 op de 5 volwassenen ouder dan 50 jaar heeft last van claudicatio intermittens.
Door de vernauwing in de bloedvaten treden klachten op als een stekende, krampende pijn, als vermoeidheid of een zwaar gevoel in de benen.
Met behulp van een speciaal looptraining programma, kan Fysiotherapie Oerlemans u helpen goede resultaten te behalen.
Met deze training zullen wij uw maximale pijn vrije loopafstand vergroten. Daarnaast zal uw pijntolerantie toenemen en zult u merken dat uw uithoudingsvermogen omhoog gaat. Ook nemen wij de angst voor pijn en inspanning af en zal uw looppatroon verbeteren.
Het grote voordeel van onze speciale looptraining, is dat vaatoperaties of zelfs dotterbehandelingen op deze manier voorkomen worden.
Fysiotherapie Oerlemans is aangesloten bij het landelijk netwerk ClaudicatioNet.

Spataderen tijdens de zwangerschap

Spataderen zijn bloedvaten die tijdens de zwangerschap pijnklachten geven in de benen.
Vaak ook voelen vrouwen jeuk in de benen, zware benen of rusteloze benen. Zeker na langere tijd staan en aan het einde van de dag worden de klachten heviger.
Tot voor kort bestond er alleen het dragen van steunkousen als therapie. Sinds een aantal jaren bestaat er echter ook behandeling van spataderen middels fysiotherapie.
Door oefeningen, leefregels en massage (ook door u zelf, thuis) kunnen de klachten fors verminderen en de toename van de ernst voorkomen worden.
Ook het herstel na de bevalling verloopt sneller.